Bir süredir, Osmanlıca tartışmaları yapılıyor.Bu Osmanlıca tartışmalarını yaparken kendimize bazı sorular sormalıyız.
1.Neden Osmanlıca öğretilmek isteniyor?
2.Osmanlıca ortaöğretim düzeyinde öğretilmeli mi?
3.Osmanlıca öğretme kararı siyasi bir karar mı?
Bu soruları cevaplamak için durumu üç konu başlığı altında incelemek gerekmektedir. Bunlar;ideolojik olarak Osmanlıca ,realist olarak Osmanlıca, anatomik Osmanlıca.
İDEOLOJİK OSMANLICA
Mevcut hükümet, muhafazakarlık ideolojisi çerçevesin de,Yeni Osmanlıcılık fikirini benimseyen bir iktidardır. Neden Osmanlıca öğretilmek isteniyor diye soru sormamız gerekiyor dedim.Osmanlıca öğretmenin arkasında Yeni Osmanlıcılık fikri mi var?Geçmişten intikam mı alınmak isteniyor?Cumhuriyet döneminin Osmanlı hanedanına yaptığı davranışlardan ve Osmanlı kültürünü yok etme çabalarından dolayı intikam mı alınmak isteniyor?Şimdi içinizden saçmalama geçmişimizi öğrenmek için Osmanlıca öğretiliyor, bunlarla ne alakası var diyebilirsin.Ama ihtimal dahilinde bunlar olabilecek şeyler.Eğer amaç geçmişimiz öğrenmek ise Osmanlıca'nın yanına GÖktürkçe'de koymamız gerekir.Tabi sizin için Türk tarihi İslamiyetten sonra başlamıyorsa.
REALİST OLARAK OSMANLICA
Başta sorduğumuz üç soruya burada cevap aramaya devam edelim.Osmanlıca bir imparatorluk dilidir.600 yıllık bir devletin dili olmuştur.Türkiye Cumhuriyeti'nden önceki son büyük devletimizdir.Osmanlı bizim tarihimiz ve kültürümüzdür..Biz ne Divan Edebiyatını anlayabilmişiz ne de kültürümüzü.Çünkü sürekli değişmiş devşirilmiştir.Özgün bir şeyler ortaya çok az atabilmişiz.Şu an Osmanlıca üniversitelerde tarih ve edebiyat bölümlerinde okunmakta.Artık ortaöğretimde de okutulmak isteniyor.Bunun sebebi bir milli bilinç yaratılmak istenci yada Yeni Osmanlıcılık fikrini benimsetme olabilir.Fakat lisede sayısal bir bölüm okuyan gence Osmanlıca öğretmek onu dayatmak ne kadar doğru tartışılır.Sözel ve eşitağırlık öğrencileri ileri senelerde tarih yada edebiyat okuyabilecekleri için onlara Osmanlıca vermek doğru olur. fakat aynı şey sayısal öğrencisi için geçerli değildir.Siz Türk gençliğine tarihini öğretmek için yada milli bilinç aşılamak için Osmanlıca öğretmenize gerek yoktur.Osmanlı'nın çok farklı milletleri birarada nasıl tuttuğunu,3 kıtaya yayılmış imparatorluğun nasıl çöktüğünü,çöken imparatorluktan sonra küllerinden nasıl tekrar bir devlet kurulduğunu öğretirseniz milli bilinç aşılamış ve geçmişi öğretmiş olursunuz.İleride kimyager olacak bir öğrenci gidipde Osmanlıca metinleri okumayacaktır.Bu dersi almasıda gereksizdir.Osmanlıcaya ilgisi olan farklı meslek gruplarındaki insanlar bunu kurslarla öğrenebilir.Bunu öğrenmek isteyenler kadar öğrenmek istemyenlerde vardır.
Osmanlıca öğretirkende gramer öğretilmemeli pratik anlamda ingilizce'de ilk seviye anlamına gelen begginer seviyesinde Osmanlıca öğretilmelidir.Gramerle birlikte öğretilirse akademik bir öğrenim şekli olur öğrenciyi sıkar ve öğrenilmez bir hal alır.Osmanlıca'nın akademik öğrenim yeri Üniversitelerdir.Ortaöğretimde akademik bir eğitim vermek ciddi bir hata olur.İşin birde eğitmen boyutu vardır.Osmanlıca eğitimi veren Eğitmen sayısı yeterli olmalıdır ki bu eğitimi sağlıklı verebilsin.Bu iş için ciddi bir eğitim zemini ve altyapı oluşturulmalıdır.İşi özetleyecek olursak Osmanlıca sayısal öğrencilere seçmeli ders olarak verilmelidir. Diğer alanlarda da zorunlu tutulmasında bir yanlışlık yoktur.Fakat milli bilinci Osmanlıca dersi vererek aşılayamazsınız.Bununla birlikte geçmişi anlatamazsınız.İşin felsefesini vermeniz gerekir.Bu iş için iyi bir eğitim altyapısı oluşturulmalıdır.Şu gerçekte yadsınamaz;Osmanlıca öğretilerek dil haznesinde zenginleşme olacaktır.
OSMANLICA'NIN ANATOMİSİ
Osmanlıca'nın esas adı Osmanlıca Türkçesi yada Eski Türkçe'dir.Kanun-ı Esasi de Lisan-ı Türki olarak adlandırılmıştır.Arapça ve Farsçadan etkilenmiştir.Alfabesi Arap alfabesinin Türkçe ve farsça'ya uyarlanmış şeklidir.Karıştırılmamalıdır ki Arapça değil Türkçe'dir.Harf devrimiyle birlikte artık kullanılmamaktadır.
hangi osmanlıca
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder