Bilen de yorum yapıyor bilmeyen de.Herkes konuyu kendi bakış açısından kendi ideolojisinin etkisinde kalarak cevap vermeye çalışıyor.Tabi böyle bir durum da kimse birbirini dinlemiyor.İki tarafın da kendine göre haklı olduğu ya da başka bir deyişle kendini haklı gördüğü durumlar var elbet.Kim ne yorum yaparsa yapsın olayı genellememeli.Osmanlıca meselesi üzerinden kimsenin ecdadımıza laf atmaya ya da onları küçük düşürmeye hakkı yok.Onlar büyük bir cihan imparatorluğu kurdular ve bizi gururlandırdılar.Elbette hata yaptılar ancak biz her zaman geçmişimizle övündük bundan sonra da bu böyle olacak.
Bugün Osmanlıcanın Arapça olduğunu iddia edenler dahi mevcutken tabi ki insan kime ne anlatıyoruz ki diye içinden geçirmiyor değil.
Meselenin diğer bir boyutuna gelecek olursak liselere seçmeli ders olarak Osmanlıca tabi ki konulabilir.Hatta daha da ileri gidersek zorunlu bir ders olarak da bulunabilir.Biz bunu yıllardır dile getiriyoruz.Geçmişimizi tercüme olmadan okumak tabi herkesin hepimizin hakkı.Ayrıca geçmişte ki Osmanlıca ile yazılan eserlerin çevirilerinde bir çok sansürün uygulandığını düşünürsek herkesin orijinal eseri bire bir okuyabilmesi en doğal hakkıdır.
Bir diğer eleştiri de Osmanlıca öğretmek için öğretmen olmadığı ya da daha Türkçe konuşamıyoruz Osmanlıca nereden çıktı gibi eleştiriler.Daha Türkçe konuşamadığımız doğru ancak bu kişisel bir eksiğimiz bunu da devlete yıkamayız fikrimce.Sen daha en son okuduğun kitabı bile hatırlamıyorsan öğretmen ne yapsın devlet ne yapsın.12 sene boyunca okullar da İngilizce dersi veriliyor.Ancak lisans eğitimi için üniversitelere gelen öğrencilerin İngilizce seviyesinin ne halde olduğunu anlatmaya dahi gerek yok.Bu açıdan bakıldığında lisans seviyesi kadar bile öğretilmeyecek olan Osmanlıca için öğretmen pekala bulunabilir.
Hazır Osmanlıca meselesi gündeme gelmişken bu dil elimizden nasıl alındı bunu da sorgulamak lazım.Harf devrimi Kamal Atatürk'ün bir gece de uygulamaya koyduğu bir devrim.Ben meselenin o yönüyle ilgilenmiyorum.Harf devriminin amacı neydi? Bunun üzerine herkes görüşünü söyleyebilir.Ancak belgelerle konuşmak gerekirse İsmet İnönü'ün hatıralarından şu cümleler sanırım amacı açıkça ortaya koyuyor :
"Harf devriminin tek amacı ve hatta en önemli amacı okuma yazma oranının yaygınlaşmasını sağlamak değildir.Okur yazar oranının düşük oluşunun yegane sebebi alfabenin öğrenilmesinin zor olduğu değildi.Devrimin temel gayelerinden biri yeni nesillere geçmişin kapılarını kapamak,Arap İslam dünyası ile bağları koparmak ve dinin toplum üzerindeki etkisini zayıflatmaktı.Yeni nesiller,eski yazıyı öğrenemeyecekler,yeni yazı ile çıkan eserleri de biz denetleyecektik.Din eserleri eski yazıyla yazılmış olduğundan okunmayacak,dinin toplum üzerindeki etkisi azalacaktı."
İsmet İnönü Hatıralar cilt 2 sayfa 223
Amaç bu olmasaydı bugün ki cumhuriyetçilerin dediği gibi modern döneme ayak uydurmak eski harflerin zor olması nedeni ile devrim yapılmış olsaydı yine sınıfta kalınmış olacaktı.Öyle ki 1960'lı yıllara gelindiğinde bile okuma yazma oranının ne hallerde olduğu o dönemin gazete başlıkların da açıkça görülmekteydi.
Son olarak özellikle ülkücü tarafın Osmanlıca lafını duyduktan sonra Göktürkçe de seçmeli ders olsun serzenişleri ile ilgili şunları belirtmek isterim.
Dedikleri doğru tabi ki bu dil de seçmeli bir ders olarak okutulabilir.Ancak itirazım şuna keşke madem bu kadar Göktürkçe sevdalısı idiniz neden harf devrimi yapılırken Latin harfleri yerine Göktürkçe gelsin diye itiraz etmediniz. O zaman neden sustunuz? O dönem sesinizi çıkarsaydınız bugün belki daha samimi olduğunuz anlaşılabilirdi.
geçmişimizi öğrenmek için orjinal eserleri okumamız gerekir.fakat bu sadece osmanlı öğrenmekle olmaz lisede osmanlı okuyarak o sansürlenmiş eserleri okuyamazsın akademik bir eğitim alman gerekir.Zorunlu eğitim alanına sokulması yanlış olur çünkü herkez Osmanlıca öğrenmek istemez.Geçmişi öğrenme isteği kişiseldir.Herkez geçmişini öğrenmek istemez.fakat sözel öğrencilerine zorunlu tutulabilir çünkü ileride bu alanda meslek edinebilirler.Osmanlıca geçmişi öğrenmede değil dil haznesini zenginleştirmede işe yarayabilir.
YanıtlaSilpeki hüseyin bey akademik eğitim konusunda size katılıyorum haklısınız.ancak herkes osmanlıca öğrenmek istemez demişsiniz peki sizce herkes ingilizce öğrenmek ister mi ? herkes müzik dersi almak ister mi ya da herkes resim dersi almak ister mi ?
YanıtlaSilingilizce dersinin amacı ile osmanlıcanın öğretilme amacı aynı değil ingilizce küresel anlamda zorunluluk teşkil eder.Fakat Osmanlıca zorunluluk teşkil etmez.resim ve müzik dersi verilirken beceri geliştirme amacı güdülür.Ama Osmanlıca olmazsada geçmiş tarih öğretilebilir milli bilinç verilebilir.İşin özeti diğer dersler zorunluluk teşkil ederken Osmanlıca ortaöğretimde zorunluluk teşkil etmez
YanıtlaSilne ingilizce ne de diğer dersler için bu sebepler göz önüne alınarak dayatma yapılamaz bunu kesin söyleyebilirim..
YanıtlaSilortaöğeritimde resim müzik vb dersleri verilme amacı yetenek keşfi ve küresel eğitim olanağını sağlamaktır
YanıtlaSiltamam amaç bu olabilir de hangi amaç olursa olsun dayatma yapmak özgürlüğe ve insan haklarına aykırıdır..
YanıtlaSil