1 Mayıs 2015 Cuma

TEKNOLOJİ VE YİTİRİLEN ÇOCUKLUK


  • Teknoloji denilince ,hepimizin aklına hayatımızı kolaylaştıran bilgiye rahatça ulaşmamızı sağlayan küreselleşen bir dünya gelir.İstediğimiz bilgiye istediğimiz zaman ulaşmamızı sağlayan dünyada  ne olup ne bitiyor saniyede öğrenmemizi sağlayan  bir araç.Bizler genel olarak  teknolojinin  olumlu yönlerini görüp çerçevemizi o şekilde  oluşturuyoruz.Peki ya olumsuz yönlerini hiç düşündük mü?Çocukların teknolojiye olan bağımlılıkları gün geçtikçe daha da artmaktadır.İnternetin öğrencilerin  eğitiminde büyük yararı olduğu bir gerçektir.Özellikle ödev yaparken bir konunun araştırmasını yaparken büyük kolaylıklar getirmektedir.Yararı ve çekiciliği bu kadar açık olan  internet aynı  zamanda çocuklar açısından  bir takım olumsuzlukları hatta tehlikeleri beraberinde getirmektedir.Yapılan araştırmalara göre teknoloji bağımlılığının obeziteyi körüklediği aynı yaş grubundaki çocukların birbirleri ile olan ilişkilerinin koptuğunu sosyalleşmenin gecikmesi ve bence en önemli sorun olan hayal kurma,  ve kitap okuma alışkanlığının yitirilmesine yol açtığı belirlenmiştir.Ayrıca yine yapılan bir araştırmada çocukların teknolojiye (televizyon, telefon  bilgisayar) olan bağımlılıkları saldırganlığı,,şiddeti araçsallaştırmayı ve öz benliğin yitirilmesine zemin hazırlamaktadır.Örneğin televizyonda şiddet görüntüleri izleyen çocuklar  bunları hayatın çok normal ve kabul edilebilir bir parçası olarak algıladıkları belirtilmiştir.Yukarıda bahsettiğim ve kendimce en  önemli olan gördüğüm iki kavramın üzerinde durmak istiyorum .Kitap okuma ve hayal gücü ..Okumak çocuğun kültürel gelişiminin yanı sıra sosyal kimliğinin oluşumda da önemli bir etkendir ve hayatın önemli bir parçasıdır..Malesef  Türkiye' de ihtiyaç malzemeleri sırasında kitap 235. sırada yer almaktadır Türk çocukları kitap okuma konusunda çoğu Afrika ülkesinden geri kalmış durumdadır.Japonya' da toplumun yüzde 14ü ,Amerika da yüzde 12 si,İngiltere ve Fransa' da yüzde 7 si düzenli kitap okurken Türkiye de 10.000 kişide sadece 3 kişi düzenli kitap okumaktadır.Teknolojinin üreticileri kendilerini yenileyip geliştirirken ne acı ki biz teknolojiyi tüketmekle meşgulüz.Türk İstatistik kurumu verilerine göre Türkiye de çocukların yüzde 53.8 i internet kullanıyor  ve bu çocukların yüzde 42.7 si hemen her gün  internete  giriyor.Bu çocukların yüzde 70.5 inin interneti oyun oynamak için kullandığı belirlenmiştir.Yapılan iki ayrı araştırmayı aynı anda almamın sebebi kitap okumaya ayırdığımız vakit ve internete ayırdığımız vakti yapılan araştırmalarla sizlerle paylaşmaktır.Çocukların hayal güçlerini  geliştirmelerinin   araştırma yapma gibi alışkanlıkların yerini hazır bilgiye olan kavuşma arzusu  almıştır.Bana göre teknoloji yokken çocuk olmak demek en güzel çocukluğu yaşamış olmak demektir.Sokaklar hep daha canlıdır.Mesela evden sabah çıkılırdı akşam hava kararana kadar  özgürdük Oyunlar vardı ama kendimizin yarattığı oyunlar ,sanal dünyanın değil.Teknoloji yokken çocukların sanal dünyası yoktu.Her şey nasıl ise öyleydi bugünkü çocukların erişemeyeceği kadar gerçekti.Bisiklete olan aşk saklambaçlar, yakan toplar,çanak çömlek vb oyunlarla güzeldi çocukluk ...Şimdiki çocuklar için gerçekten üzülüyorum.Tamam her şey ellerinin altında yok yok denilebilecek bir zamandayız ama tam anlamıyla çocukluklarını yaşayamıyorlar..Facebook msn bir yığın bilgisayar oyunları hayatlarını kapsıyor artık..Bu yazımda teknolojinin kullanılmasını değil sadece  çocukların hayatlarını teknolojiye göre şekillendirmelerini eleştiriyorum Yitirilen çocukluğa sessiz kalmak ailelerin bu konuda duyarsızlaşması bence en büyük ihmallerden biridir  Bilinçli aileler olmak dileğiyle...TEKNOLOJİ VE YİTİRİLEN ÇOCUKLUK                                                          


  • .KAYNAKÇA ;TÜİK /2004worped.sy.19
  • Avrupa Türkiye  UNESCO okuma alışkanlığı
  • Sosyal bilimcim.edu.tr
  • Neil Postman çocukluğun yokloluşu
  • Rehberlik servisleri buluşma konferansı
  • Ankara üniversitesi sosyal bilimler dergisi




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder